Hvis det er vanskeligt for borgeren at tage de første skridt hen imod arbejdsmarkedet, enten pga. usikkerhed, opgivenhed, vrede eller andet, kan det være en udfordring at etablere et beskæftigelsesrettet samarbejde. Jeg har god erfaring med at skabe kontakt til mennesker i svære situationer og hjælpe med til at skabe motivation, håb og fremdrift, hvor dette umiddelbart virker umuligt.
Jeg anser samarbejdet med sagsbehandler, jobkonsulent og andre fagprofessionelle omkring borgeren som vigtigt - der er forskel på tværfagligt samarbejde og tværfagligt parallelarbejde. Konkret betyder det, at jeg (naturligvis med borgerens samtykke) lægger op til en åben kommunikation parterne imellem, herunder orientering og rådgivning/sparring, hvor det vurderes hensigtsmæssigt.
Beskæftigelsessystemet er velkendt for mig, og jeg navigerer rutineret indenfor de rammer, som Jobcentret og lovgivningen sætter for forløbet. Jeg fokuserer i samtalerne skarpt på det, som forhindrer borgeren i sin tilbagevenden til arbejde, og jeg har gode resultater ift. at styrke borgeres funktion og robusthed i den henseende.
Efter endt forløb fremsendes dokumentation for tidsperiode for forløbet, antallet af samtaler, formålet med henvisningen, og om borgeren har profiteret af forløbet. Er der behov for en mere fyldestgørende beskrivelse og vurdering af aktuelle problemstilling samt relevante fremtidige tiltag, anbefales det at rekvirere en psykologisk vurdering.